ele-normal.jpg

Olen 35-vuotias muutaman lapsen äiti ja olen lihava. Olen lihava koska rakastan karkkia, hampurilaisia, pizzaa, rinkeleitä, energiajuomaa ja kaikkea rasvaista, makeaa ja lihottavaa. Pidän myös liikunnasta mutta vaikka liikkuisin koko hereilläoloaikani niin se ei riittäisi kuluttamaan sitä määrää energiaa minkä syödä mässytän normaalina päivänä.

Olen laihduttanut yli 20 vuotta, välillä paremmalla ja välillä huonommalla menestyksellä. Välillä terveemmillä, liian useasti sairaammilla tavoilla. Ensimmäistä kertaa tunsin itseni lihavaksi 12-vuotiaana, oikeasti ylipainoinen olin vasta 19-vuotiaana odottaessani esikoistani. Olen 163cm pitkä ja aikuisiällä painoni on vaihdellut 54kg ja 96kg välillä. Yli 90 kiloa olen painanut vain viimeisilläni raskaana, "normaali"tilassa ylin paino on ollut 87kg. Tavoitetavoitetavoitepainoni olisi 49kg, olisi ihana painaa sen verran mutta ensimmäisenä  tavoitteena normaalipaino (66,4kg) ja lopullisena se normaalipainon alaraja 49,2kg.

Miksi edes kuvittelen onnistuvani juuri tällä kertaa? Luin pari päivää sitten artikkelin 2-tyypin diabeteksesta ja minulla on melkein kaikki oireet! En suostu uskomaan että olisin vielä sairastunut mutta artikkeli todella herätti tiedostamaan mikä riski minulla tällä painolla ja näillä elämäntavoilla on sairastua. Aikaisemmin olen laihduttanut vain ja ainoastaan ulkonäkösyistä, nyt on motivaattorina myös terveys.

Laihtuminen on yksinkertaista, pitää vaan kuluttaa enemmän kuin syö. Syödä vähemmän kuin kuluttaa. Yksinkertaista mutta silti tajuttoman vaikeaa. Mitään kummempia dieettejä en aio noudattaa, olen kokeillut lähes kaikkea, ainoa mitä saatan jossain vaiheessa taas käyttää on eka ja alkuperäinen Jutan GFG-dietti, yksinkertainen, helppo ja tehokas (ja opettaa saamaan kiinni oikeasta ateriarytmistä ja annoskoosta). Lasken kaloreita pääpiirteittäin, saatan innostua pitämään ruokapäiväkirjaakin, ja pyrin liikkumaan 5 kertaa viikossa. Tavoitetahti olisi pudottaa kilo viikossa, alussa ehkä enemmänkin.

Punnituspäivä on tiistai, välipunnituspäivä perjantai. Tiistaisin mittaan myös vyötärön- ja reidenympäryksen ja listaan pääpiirteittäin edellisen viikon liikunnan ja syömiset. Punnituksessa on aina aamupaino.

Nyt on huikea tsemppi päällä, huomiseen!